Trafiknytt

Spårarbeten i centrala Göteborg

Det pågår ett spår och korsningsbyte vid Vasa/Viktoriagatan under perioden 22/8 – 15/9. Det kommer att bli mycket begränsad framkomlighet för bussar, bilister, fotgängare och cyklister förbi arbetsområdet.

Läs mer info från Göteborgs Stad

 

Hållplats Berzeliigatan under utredning

Västtrafik ser över antalet hållplatser i city. De har gett Göteborgs Stad i uppgift att göra en konsekvensanalys för vad som kan hända om Hållplats Berzeliigatan tas bort, vad vi hörde, kanske redan efter sommaren 2025. Vi har tagit in er medlemmars synpunkter och vad ni tror blir konsekvenserna av detta och skickat till Staden som de sa de skulle få användning av. Efter konsekvensanalysen ser Västtrafik att Hållplats Berzeliigatan måste utredas vidare och inget beslut kan tas kring hållplatsen just nu.

1/9-25 Ny kontakt tagen med Västtrafik. Fortfarande inget beslut taget.

Läs skrivelsen till Göteborgs Stad

Beslut om p-avgifter i centrum

I april 2025 tog Stadsmiljönämnden beslut om att föreslå till kommunfullmäktige att besluta att högsta möjliga taxan för avgiftsparkering sätts till 25 kr/30 min samt 40 kr per timma, från och med 1 januari 2026. För att justera för inflationen kommer taxans tak årligen räknas om för att följa konsumentprisindex plus ytterligare ett påslag på 2,5 procent från och med den 1 januari 2027. Kostnaden för boendeparkering lämnas oförändrad.

Beslutet handlar inte om direkta höjningar av avgifterna, utan om att höja taket för avgifterna som stadsmiljönämnden kan ta ut. Höjningen är mycket mindre än vad tjänstemännen själva föreslagit.

I det huvudförslag som låg på politikernas bord föreslog tjänstemännen att taket för boendeparkeringarna skulle höjas från dagens 975 till 2 200 kronor per månad. Samt timtaxan för besöksparkeringar skulle ökas från dagens 40 kronor i timmen (20 kr/30 min) till 65 kronor i timmen.

Läs mer i nämndens protokoll

Kungsportsbron

Göteborgs Stad har under våren 2025 blivit klar med en utredning kring Kungsportsbron som behöver renoveras. Inom en 10-årsperiod kommer detta att ske, troligen start om 8 år. Bron behöver rivas helt och byggas om under 2 år. Det planeras för cykel- och gångtrafik på en temporär bro bredvid.

Vår förhoppning är att Engelbrektslänken ska hinna bli klar innan. Då borde spårvagnslinjer kunna trafikera Brunnsparken-Domkyrkan-Vasaplatsen-Valand-Engelbrektsgatan-Skånegatan mot Svingeln. Och bussarna får kanske ta liknande väg mot Heden.

Vi återkommer när mer info finns.

engelbrekslänken avenyn
Bild: AL Studio/02 Landskap

Engelbrektslänken: Spårväg på Engelbrektsgatan

Engelbrektslänken är en ny spårvägsförbindelse i Engelbrektsgatan mellan Södra Vägen och Skånegatan. Genom att bygga en ny spårvägslänk utmed Engelbrektsgatan – Engelbrektslänken – blir spårvagnsnätet i centrala Göteborg mer tåligt.

Avenyföreningen följer utvecklingen kring detta byggprojekt och informerar löpande.

Projektet försenat flera år. Enligt planerna skulle arbetet påbörjas i slutet av 2023 men mer troligt är att det kommer igång i slutet av 2025.

Trots förseningen på det stora projektet förbereds olika åtgärder runtomkring. Berzeliigatan dubbelriktades i slutet av 2022 och under hösten 2023 byggdes en ordentlig cykelbana utmed Engelbrektsgatan utanför Elite Park Avenue Hotel.

Läs mer

västlänken haga avenyn
Bild: Stadsutveckling Göteborg

Västlänken

Göteborg ska utvecklas till en grön och nära storstad i en växande och hållbar region. Västlänken är en av förutsättningarna för att detta ska bli möjligt. Västlänken kommer att öka kapaciteten för tåg i Göteborg, göra det smidigare att åka kollektivt och bidra till stadsutvecklingen i stort. Den 30 maj 2018 togs första spadtaget i bygget av Västlänken.

Västlänken planeras öppna för trafik i december 2026.

Läs mer

För mer information kontakta

Jessika Wassberg, VD
jessika@avenyn.se
0733-505 220