Publicerad 1 januari, 2020 - Nyheter
Månadens Avenyprofil 2020
December
Namn: Carina Hallgren
Företag: Avenyföreningen
Titel: Medlemsansvarig, shoppingutvecklare
Vem är Carina Hallgren?
En levnadsglad tjej på 50 år som bor med min man och barn i Fiskebäck. Jobbar som medlemsansvarig och med shopping-verksamhetsutvecklingen i Avenyområdet.
Senaste 20 åren har jag arbetat inom mode som butiksansvarig, med event och marknadsföring, inom både dam och herrkonfektion. Jag har nog alltid drivits av att utveckla mer eller mindre allt som går. Jag helt enkelt älskar att vara delaktig och se när andra når framgång!
Vad är det bästa med ditt jobb?
Det är fantastiskt att få arbeta nära verksamheter inom så många olika kategorier som förgyller Avenyområdet. Målet är att alla ska känna gemenskap och inse att just de är viktiga och betydelsefulla för Avenyn. Se bara när verksamheterna investerar i att sprida jul/vinterbelysning som tillsammans skapar underbara kluster och stråk. I år har mitt jobb också varit ännu mer att lyssna och coacha i dessa tuffa tider. Det är också mycket stimulerande att få arbeta i olika sammanhang med så många engagerade människor som arbetar för Göteborg och Avenyområdets platsutveckling.
Vad tycker du att Avenyföreningen gjort bäst under 2020?
Ja var ska jag börja… Vi är ett team på bara 4 personer som verkligen gjort vårt yttersta under detta år för att snabbt ställa om och vara behjälpliga där det behövs. Vi har tillsammans med verksamheterna skapat och marknadsfört alla nya kreativa lösningar.Vi drog snabbt i gång en kampanj ”Låt Avenyn komma till dig” där vi bl.a. marknadsför Take Away, Drive Through, Facetimeshopping – Boka egen tid i butik. Nu även skapat guider för julbord och nyårssupéer som går att köpa hem.
Något annat som blev mycket uppskattat var Avenyns Lyxkasse där vi fick hela 7 av våra verksamheter att samverka. Denna unika kasse med hemleverans köptes av ett par hundra göteborgare och den imponerade stort & inspirerade till fler köp. Vi Skapade säkra besök med olika samarbetspartners / medlemmar för att coronasäkra och hjärtsäkra Avenyområdet. Bokade om utbildningar till nya digitala olika utbildningspaket för att lära ut om digitala plattformar för att nå ut via sociala medier och webshops. Digitala föreläsningar såsom att ”Leda i kris” och annat med fokus på att boosta personal.
Du jobbar även med shoppingutveckling i Avenyområdet, hur tycker du att shoppingen har utvecklats och förändrats under 2020?
Shoppingen har blivit oerhörd drabbad med stora förluster för butiksägarna. Shoppingen hade redan innan pandemin insett att människor kräver kunnig personlig service och en mer en upplevelsebaserad shopping. Den processen har nu påskyndats, nya kreativa lösningar och samverkan har utvecklats. Samtidigt i allt som skett upplever jag att verksamheterna men också personal och kunder har kommit närmre varandra. Butikerna berättar för mig att de har mycket färre besök men deras kunder spenderar mer pengar och de säljer mer plagg per kund. Jag tror också att många kunder visar solidaritet och väljer mer ut sina favoriter att besöka och handla ifrån i dessa tider.
Vilken del av shopping tycker du är mest framstående i Avenyområdet? Och hur ser du att shoppingen kommer fortsätta under Corona-pandemin?
Det finns mycket mer shopping än vad många tror i Avenyområdet, förutom många mindre personliga dam och interiörbutiker finns även ett brett utbud inom skönhet och hälsa – Skönhetsguiden. Ett annat faktum är att Avenyområdets utbud inom herr är ett slags ”Herrarnas mecka”. Snart finns en även Gentlemens Guide bland övriga Avenyns guider. Under utveckling är också Avenyns Experience med bl.a. Avenyns Personal Shoppers som erbjuder kunder en upplevelsebaserad shopping i Avenyområdet, självklart anpassad efter alla restriktioner.
Vad önskar du dig för 2021 i julklapp?
Jag önskar mig att Avenyns verksamheter tar sig igenom detta och överlever.
Att de skapas resurser som stöttar och ger de möjlighet till en ljus framtid.
Under 2020 har en del lämnat Avenyn men samtidigt har 26 nya spännande verksamheter valt att komma med
som våra medlemmar i Avenyföreningen.
Jag hoppas innerligt att våra medlemmar klarar att stanna kvar och att nya fortsätter strömma in.
Något positivt mitt i allt detta?
En känsla jag har är att alla visar mer omtanke om varandra. Man liksom värnar om den andres överlevnad och ser hur betydelsefulla alla faktiskt är för varandra. Tillsammans är vi starka! ❤
November
Namn: Ann-Christin Zuckerman Hellberg
Företag: EX Exklusiv Second Hand på Teatergatan
Titel: Ägare
Vem är Ann-Christin?
Jag är en stor klädälskare och har haft affären i snart 18 år. Tack vare ett stort kontaktnät med likasinnade vågade jag ta steget att starta eget. Tidigare arbetade jag sedan många år i statlig verksamhet med dispenser inom strandskyddade områden.
Vad är bäst med att driva ett företag i Avenyområdet och mer specifikt ditt jobb och din verksamhet?
När man driver ett företag i Avenyområdet har man en mycket nära kontakt med de flesta andra företagen i närområdet. Vi har genom åren via Avenyföreningen haft mycket kurser och sammankomster som gjort att vi lärt känna varandra.
Vad gäller min egen verksamhet har jag med åren fått en stor härlig och nära vänkrets även utanför affären. Jag har lärt känna massa trevliga kunder och inlämnare och vet ofta vad var och en letar efter.
Second hand är bra både ekonomiskt och hållbarhetsmässigt. Vad tänker du kring det?
Nu mer än någonsin är det viktigt med återanvändning både ekonomiskt, hållbarhetsmässigt och inte minst för miljöns skull. Jag känner att jag ligger helt rätt i tiden härvidlag.
Har du något tips för att göra ett riktigt vintagefynd? Och vilka föremål håller bäst?
Att köpa klassiska, hållbara plagg från de mer kända modehusen, där kvalitén ofta är hög, är i längden mycket mer ekonomiskt än att köpa billigare ”slit-och slängplagg” som man ofta tröttnar fort på.
För att hitta fynd gäller det att hålla sig ajour med vår hemsida (exexklusiv.se) eller vår Facebook (Ex Exklusiv Secondhand), då de mest åtråvärda plaggen och accessoarerna ofta är väldigt eftertraktade hos många säljs de fort.
Om man letar bland de olika auktionshusens fashionauktioner kan man ofta få betala mycket över inköpspriser för t ex. väskor och accessoarer från modehus som Chanel, Hermès, YSL, Goyard, Prada, Louis Vuitton m.fl
Väskor är något som är otroligt populärt och som ofta stiger i värde med åren.
Har du något egen plagg eller en accessoar som du själv drömmer om att äga?
Kläder, väskor, skor och accessoarer speciellt från Chanel och Hermès står alltid på min drömlista!
Till sist, utöver din egen verksamhet. Vill du tipsa om något på Avenyn?
Förutom kläder har jag även en stor passion för mat och dryck och då gärna i goda vänners sällskap.
Jag vill gärna nämna två av mina favoritställen som jag ofta besöker. Det är den franska bistron Le Comptoir och den Italienska restaurangen Sassi, där man erbjuds olika smårätter och goda viner i en härligt personlig och trivsam miljö!
Oktober
Namn: Torkel Carlström
Företag: Mjuka Händer Tandvård
Titel: Tandläkare
Vem är Torkel Carlström?
Jag är en 30-årig glad göteborgare som driver tandvårdskliniken Mjuka Händer tillsammans med min mamma Åsa Carlström.
Vad är det bästa med ditt jobb?
Jag älskar mitt jobb! Som tandläkare är man en typ av hantverkare som skapar och återskapar tänder och leenden. Men en stor del av yrket är också omhändertagande och omvårdnad av alla de patienter som man möter. Båda delarna är väldigt roliga.
Vilken är den största myten om tandvård och tandläkare som du stött på?
Som tandläkare stöter man dagligen på myter som man försöker slå hål på (pun intended): ”Du behöver bara gå till tandläkaren om du har ont i tänderna”, ”det är farligt att bleka tänderna”, ”du kan få mellanrum mellan tänderna om du tandtrådar osv”. Men den största ”myten” som vi på Mjuka Händer försöker göra något åt är att det ska behöva vara läskigt att gå till tandläkaren. Jag vill tro att vi lyckas i de allra flesta fall.
Ni har ett speciellt namn, kan du berätta mer vart det kommer ifrån?
Mjuka händer startades av Åsa 1995. Hon fick inspiration till namnet av en blind patient som hon behandlade och som kände igen henne på grund av hennes mjuka händer. Namnet syftar på att tandvården ska utföras med mjuka, varsamma händer till skillnad från en hårdhänt och kall tandvård som många av patienterna som söker sig till oss har upplevt.
Devisen ”mjuka händer” är något alla i vår personal eftersträvar att uppfylla och i mitt fall hoppas jag att äpplet inte fallit långt i från trädet.
Har du något du kan rekommendera i Avenyområdet?
En lite bortglömd pärla i Göteborg är Lorensbergs villastad bakom Götaplatsen. Ett vackert villaområde som uppfördes under 1910- och 20-talen. Ta en promenad där och avsluta sedan med en kaffe på Viktors Kaffe på Geijersgatan eller en lunch på Sjöbaren på Lorensbergsgatan.
September
Namn: Rolf Olofsson
Företag: Barrique Vinbar
Titel: Ägare
Vem är Rolf Olofsson?
Entrepreneur, Sommelier, Restaurateur.
Vad är det bästa med att driva en verksamhet i Avenyområdet?
Att få vara en del av DÄR det händer.
Du driver ju en mycket populär vinbar, vad ska man tänka på när man väljer vin till maten?
Vin är subjektivt (vi tycker alla olika) så utgå ALLTID från dig själv & de viner som DU tycker om – berätta det för sommelieren så kan /hon eller han lotsa dig fram till vinet DU älskar.
Till maten eller i glaset när du gästar baren.
Många har haft ett utmanande år hittills och behövt anpassa sin verksamhet enligt restriktioner och liknande. Ni hade ett succékoncept kring att få med sig en matkasse hem, kan du berätta mer om det?
Masterchef (nästan färdigt) – innebär att man själv gör sista touchen.
Allt levereras separat. Du värmer spritspåsen med potatispuré i varmt vatten, det brynta köttet i ugnen, såsen i kastrullen med en klick smör, värmer tallrikarna i mikron och lägger upp allt på tallrik (precis som på restaurangen) så att man kan njuta på samma sätt som ett restaurangbesök.
Förutom Barrique, har du något annat i Avenyområdet du vill rekommendera?
Näckrosdammen är sååå underskattad – en lyxig oas ett stenkast från Götaplatsen.
Augusti
Namn: Björn Gremner
Företag: AntikWest
Titel: Ägare
Vem är Björn Gremner?
Idag 70-årig kinesisk porslinsnörd som jobbat i antikvitetsbranschen i snart 50 år, varav 40 på Södra Vägen !
När och hur fick du upp ditt intresse för antikviteter
Redan som liten grabb gick jag på auktion och köpte kopparbunkar. Sedan inspirerad av TV:s 10.000 – fråga om mingporslin och få ta över en antikhandel i Trollhättan bli fascinerad och intresserad av antikviteter och då främst kinesiskt porslin.
Vilket är det föremål som överraskat dig mest i ditt arbete?
När vi fick uppdraget att sälja två av August den starkes 1600-tals dragonkrukor som tillhört göteborgaren James Keiller. Den ena gick till museum i USA och den andra till Kina.
Du syns också i Antikrundan på TV, och alla har väl en dröm om att hitta en fynd hemma.
Är det något speciellt man ska leta efter då?
Loppisfynd eller arvegods man inte vet något om kan vara bra checka upp.
Nästa år är det inspelningar på Tjolöholm i slutet augusti, men är det kinesiska eller japanska föremål kan du alltid komma till oss på AntikWest, boka bara tid. Och du slipper stå i kö som det ofta är på inspelningarna för Antikrundan!
Din verksamhet ligger på Södra Vägen, vad är bäst med att driva butik där?
Det centrala läget, men ändå lätt att parkera för kunderna eller åka spårvagn, hållplats utanför dörren ! Trevliga människor som bor i området
Lätt att hitta samt mångfacetterat med butiker och restauranger.
Har du någon annan favorit i Avenyområdet du vill rekommendera?
Kan rekommendera alla trevliga restauranger på Södra Vägen och angränsande gator. Ingen nämnd, ingen glömd.
Juli
Namn: Camilla Nyman
Företag: Elite Park Avenue Hotels
Titel: Regionschef Elite Hotels Göteborg
Vem är Camilla Nyman?
Bor i Hjuvik med Patrik och tonåringarna David och Märta.
Trivs med närheten till havet och gillar mat, vin och blommor.
Snart kommer hösten och då är en svamptur i skogen skön avkoppling.
Hur kommer det sig att du började arbeta hos Elite Hotels? Och vad är det bästa med ditt jobb?
Efter nästan 7 år som ansvarig för Göteborg & Co kändes det som att det var dags att göra något annat.
Hotellbranschen lockar mig, jag har en bakgrund långt tillbaka inom Sheraton och Radisson så jag visste att jag trivs med att komma närmare affären och gästerna.
Varför det blev just Elite har sin grund i att jag tycker att det är en spännande familjeägd koncern med två fantastiska hotellprodukter i Göteborg, anrika Park Avenue på bästa adressen nära Götaplatsen med allt sitt utbud och Plaza, vår fem-stjärniga pärla på Västra hamngatan.
Vilken är egentligen den viktigaste delen i en hotellfrukost?
Det är nog väldigt individuellt, och det gör ju att det måste finnas något för alla. Jag tycker att bra bröd och äggröran är viktiga, äggröran måste vara krämig.
Det har vart en utmanande vår och sommar för många.
Har du arbetat på något speciellt sätt för att hitta nya lösningar?
Jag har försökt arbeta närmare driften, efter varsel och permitteringar är det färre händer och fötter och vi har alla fått rycka in där det behövs. Ingen dag har varit den andra lik och det har ställt stora krav på flexibilitet och generellt hitta nya lösningar, ofta över avdelningsgränser. Personalen har verkligen gjort allt de kan för att under utmanande omständigheter ta hand om våra gäster på bästa sätt. Elite var snabbt ute med long-staykonceptet och det har varit kul att hitta nya koncept, just det här har varit väldigt attraktivt. Det är annorlunda när gäster checkar in och bor flera månader, vi blir som ett andra hem för många. Vi fortsätter med det konceptet under hösten.
Och nu har Bamse kommit till Avenyn! Berätta mer om det.
Visst är det spännande, TUI och ELITE HOTELS har inlett vad vi hoppas ett långsiktigt samarbete. Initialt trodde vi ju inte att man skulle kunna resa ut i Europa överhuvudtaget i sommar, nu har ju vissa länder öppnats upp i slutet men många väljer att semestra på hemmaplan. Då blev det här samarbetet speciellt, vi kan erbjuda härliga hotell i Sverige och TUI har en stor mängd kunder som normalt reser med dem. Staycation, hemester, kärt barn har många namn. Några hotell fick även chansen att vara så kallade Blue starhotell, där Bamse är en viktig komponent för att barnen ska känna sig välkomna.
Och vilken lycka det är att se hur barnen fullkomligt skiner upp, en del väldigt blyga men överlyckliga att få vinka, göra high-five eller för den som vågar, krama och dansa med Bamse.
Förutom Elite Park Avenue Hotel. Har du några favoriter i Avenyområdet att rekommendera?
Jag är väldigt svag för Götaplatsen, kulturens högborg som nu senare år har kompletterats med ett riktigt bra krogutbud oavsett om det är Toso eller Mr P.
Förutom det gillar jag när parallellgator utvecklas, som Teatergatan, det förstärker Avenyområdet.
Juni
Namn: Madeleine Werner
Företag: Werners Bistro & Coco Beach
Titel: Ägare och kreativ ledare
Vem är Madeleine Werner?
Ursprungligen från bästkusten men har tillbringat en större del av min tid i huvudstaden där jag varit produktionsledare, projektledare och jobbat med digital kundutveckling och CRM processer. När jag inte jobbar så är jag mest med min familj Richard och Cornelia aka Coco och pysslar med vårt hus ute i Landvetter. Sedan 2 år tillbaka driver jag Werners Bistro tillsammans med min bror.
Hur kommer det sig att du öppnade en bistro på Heden?
Min käre far fick höra om att verksamheten var till salu och sen barnsben så har jag och min bror velat starta något tillsammans.
Vad är favoriträtterna bland gästerna?
Förutom våra omtalade burgare så är bl a löjromspizzan en av favoriterna, minns en gäst som beskrev att den smakade som en härlig midsommarnattsdröm. Sen har vi såklart spenatdippen som är försvinnande god, gäller att inte blunda för då är den borta.
Berätta om Coco Beach.
Oj! Vart ska jag börja? Idén uppstod i samband med av att vi haft det tufft nu under Corona tiden och samtidigt påbörjades ett stort fjärrvärmearbete på gatan som har ställt till med mycket bekymmer för verksamheten och samtidigt blev min bror sjuk i Corona som gjorde att han var borta från bistron i 8 veckor. Vi tappade 90 % av våra bokningar och alla events ställdes in. Nog med problem alla satt ju i samma båt och jag kände ganska snabbt att vi måste försöka tänka framåt. Vad händer sen? Hur ska vi få hit folk om det fortsätter eller bli värre? Vi bestämde snabbt att trygghet var det viktigaste. Det är viktigt att du känner dig trygg som gäst och kan hålla avstånd. Jag tror det var mitten på mars som vi satte oss ner med Higab och började diskutera olika lösningar. Vi efterfrågade snabbt en större uteservering så att man kan hålla avstånd. Det var då Pontus Isakson, fastighetschef på Higab kom med idén med sanden, vilket kändes som en klockren lösning. Min sambo Richard stöttade mig något enormt och hjälpte till att dra i olika kontakter han hade. Namnet var såklart givet, Coco Beach efter vår dotter. Eftersom jag är mån om att använda små enkla medel och vill bevara på redan använt material så har vi till största del använt oss av återvunnet material såsom sjöpallar, kabeltrummor och gamla bord. Jag gillar Miami väldigt mycket och deras art deco stil så jag ritade en logga med pastellfärger för att skapa hemester känsla. Färgerna ska förknippas med sommar, glädje och du ska kunna drömma dig bort med en iskall strawberry daiquiri i handen och sand mellan tårna.
Min bror blev till slut frisk och kunde hjälpa till att sätta ihop staket veckan innan öppning och veckan därefter stod vår beach club klar mitt i stan. Jag är väldigt stolt över det jag åstadkommit och dagen innan öppning satt vi i bilen utanför och vänta tills det blev mörkt (det är då jag tycker det är som finast med tivoli belysningen).
– Nu börjar jag nästan gråta för att det är så fint, sa jag till min sambo.
Vad är det bästa med ditt jobb?
Att få vara kreativ och testa olika saker. Det är mycket tack vare mina erfarenheter som agil projektledare att jag vågar testa olika lösningar och jobbar med ständiga förbättringar. Främst anledning till mitt karriärsbyte är att få träffa människor och göra folk glada. En av höjdpunkterna i år har varit att få bidra med hjälp till vården då vi delade ut 150 påskmiddagar till sjukhusen och familjerna. Sen sist men inte minst är att få våra gäster att känna sig som att dom är hemma hos oss i vårt hem.
Din bästa göteborgsvits.
Vad sa handkrämen när han träffa sin son?
– Hello son
Förutom Coco Beach – ditt favoritställe i Avenyområdet?
Jag har tyvärr inte hunnit testa så många ställen sen jag flytta hit, men TOSO är ju riktigt bra
Maj
Namn: Sara Eriksson
Företag: Klipparna
Titel: Frisörmästare och salongsägare
Vem är Sara Eriksson?
Jag är en glad, social 31 åring från Norra Öland som flyttade till Göteborg för 11 år sedan. mamma till Linus och fyrbenta vovven Miranda. Gift med Martin .
Hur och När visste du att du ville bli frisör?
Jag lekte oftast frissa som barn. Sen kom en period då jag färgade och klippte kompisar. men beslutet kom mig när jag gick i årskurs 8:an och drömde om en egen salong. Gick gymnasiet på Lars Kaggskolan i Kalmar, därefter tog jag mitt gesällbrev. 4 år sedan tog jag mästarbrevet.
Du driver idag två framgångsrika Frisör salonger. Klipparna på Eklandagatan och Södra Vägen.
Berätta kort om din resa hit. Har du alltid velat driva eget?
Jag är uppväxt med föräldrar som är egna företagare så självklart har jag fått grunden av dom. Provade några år med att vara anställd. Jag tyckte dom hade fel fokus vad en frisörsalong ska innehålla. För mig var kvalité, känslan, ha roligt på jobbet och servicen viktigare än industri känslan dom hade över sina frisörersalonger.
Så jag tog en hyrstol i vasastaden men efter nått år kontaktade jag Leif som hade Klipparna att jag ville hyra och sedan ta över salongen från honom.
Jag har alltid följt mitt hjärta. Min envishet har sällan svikit mig.
Hur är det att vara ung och företagsam kvinna?
Det är så häftigt. Försöker dagligen att påminna mig att stanna upp och njuta av dröm som jag är i nu. Men Att ha 2 salonger vid 30 års ålder och när jag byggde salongen på södra var min son bara 6 månader. Det var en resa som var så utmanande och rolig. Jag har lärt mig så mycket. Men jag har inte gjort allt själv. Mina kollegor och man är så grymma som följde med på min resa att vilja utveckla Klipparna.
Vad gör du för att hämta inspiration?
Viktigaste är återhämtningen för att fylla på inspiration. Det gör jag bäst på Öland. Där kan jag pausa livet. Där plantera jag och få inspiration av naturen. Men när det kommer till hår går vi på visningar, hårkonton på instagram, kollegor. En av dom största inspirationerna finns på gatan, folk på spårvagnen, kunden i stolen. Överallt. Den delen av mig stänger man aldrig av, den är alltid påkopplad.
Vilken är den coolaste/snyggaste frisyr, färg uppsättning du gjort?
Oj, svårt att säga. Men det är häftigt när det kommer in en kund som har riktigt långt hår och vill klippa en kort frisyr och färga.
Det är både vågat och så roligt. Framför allt inspirerad.
Dina fina skyltningar är kända över hela Göteborg. Vart kommer det intresset ifrån?
Det började som en rolig grej när jag tog över salongen på Eklandagatan. Jag ville sticka ut. något som annan gjorde.
Nu älskar jag att komma på udda och roliga saker och få springa på loppis.
Vad är ditt bästa och snabbaste stylingtips?
Torrshampo och några hårspännen. Där efter är det din fantasi som sätter gränsen. Men nu finns det massa hjälp med hårspännen, scrunchie, diadem m.m
Vad är vårens och sommarens hårtrender?
Denna tid på året kommer många kunder och vill bli ljusa. Nu ska dom ljusa tonerna gå åt varma hållet. Kola, honung, champang, rose. Brunetterna ska gå åt det svala hållet. Mittbenna är kvar, mycket gardin luggar, hela luggar. Avklippta hår både över och under axlarna. Korta frisyrer är en pixel frisyr en succé
Men vill man sticka ut lite ska man satsa på block färger och gärna ta i lite med färgen, kanske åt coral eller blått. Men våga att ta till hårspänne, sjalar, diadem.
För män Håller en klassisk kort herrfrisyr med varierad längd på hjässan. Vill man behålla skäggen som varit långt ett tag nu klippas av något och ha skarpa linjer. Men även här ser vi mitt bena och lite 90 tals känsla över frisyrerna. Det viktigt trots alla trender är att färger, frisyrer ska mer förstärka dig som person så du är bekväm, enligt mig
April
Namn: Victor Bogren
Företag: Hästens sängar
Titel: Butikschef
Vem är Victor Bogren?
Jag är en 27 årig skåning som bor i Örgryte med min sambo. Jag har bott i Göteborg i drygt fyra år, vilket passar mig perfekt för precis som alla andra göteborgare tycker jag ofta att jag är roligare än vad jag faktiskt är. Självinsikt verkar jag åtminstone ha.
Hur kommer det sig att du började arbeta för Hästens?
Jag brinner för mötet med människor. Jag har ett väldigt socialt jobb, något jag verkligen uppskattar. Jag har alltid jobbat i familjeägda företag, och när jag fick möjligheten att jobba i ett familjeföretag med 168 års historia fanns det egentligen inga frågetecken. Hästens vill förändra världen och jag vill vara delaktig.
Hur viktigt är det med sömn egentligen?
Sömn har aldrig varit viktigare. Vi är för dåliga på att ta hand om oss själva. Vi svarar på jobbmail sent in på natten för att visa oss driftiga och energiska, på bekostnad av sömn. Något ironiskt med tanke på att jobbdagen därefter i regel blir mindre produktiv, då sömnbrist påverkar både humör och koncentration. Långsiktigt kan bristen på sömn leda till försämrat immunförsvar, förhöjt blodtryck och ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar.
Hur är det att driva en Hästens butik i Göteborg och Avenyområdet?
Väldigt varierande och roligt, ingen dag är den andra lik. Det är på Avenyn allting händer i Göteborg.
Vad är den stora skillnaden mellan en Hästens säng och en ”vanlig” säng?
Hästens bygger sina sängar för hand i Köping och vi har gjort det i över 100 års tid. Vi arbetar enbart med naturmaterial som är bra för oss eftersom det andas på samma sätt som våra kroppar och vi behöver den fördelen under sömnen för att se till att temperaturen regleras i sängen. Syntetmaterial som används i mycket av dagens sängindustri har ej denna förmåga, och det kommer att påverka både ditt sov klimat såväl som miljön. Vi har en outtröttlig (hehe..) passion för att ständigt förbättra oss och utveckla våra sängar, och hjärtat i vårt företag kommer alltid vara våra naturmaterial.
Ni säljer bland annat världens mest exklusiva säng Vividus. Vad är det som gör den så speciell?
När du köper en Vividus, köper du en del av Hästens. Att bygga ihop en enda Vividus kräver minst 320 arbetstimmar, oräknat tiden för att tvätta och permantera taglet, blåsa ihop vadden av ull och bomull, baka linmattan, tillverka stålet och fjädrarna, såga och bygga träramen och väva tyget. Det är vår hyllning till den kompromisslösa besatthet av kvalitet, omsorg och passion som präglat oss i alla år. Men, det går inte att ge Vividus rättvisa genom en text, den måste provas. Kom in i butiken och testa, så kommer du förstå vad jag menar.
Sover du själv i en Hästens?
Ja, det gör jag. Jag har Hästens säng i både mitt sovrum samt vårt gästrum.
Vad är dina tre bästa tips för en god natts sömn?
1. Fysisk aktivitet under dagen
2. Skippa skärmtid timmen innan sovdags.
3. Ha en fysisk kopia av boken Sömngåtan av Matthew Walker på sängbordet, läs 20 minuter varje kväll.
Mars
Namn: Mattias Wennberg
Företag: Isabelle, Juan Font och Le Comptoir på Teatergatan och Avenyn
Titel: VD och ytterst ansvarig för verksamheterna
Vem är Mattias Wennberg?
Jag är uppvuxen i Lerum men flyttade därifrån i samband med studier. Jag har tillbringat en hel del av min tid utomlands. Idag bor jag med fru och två söner i Västra Göteborg.
Hur kom du in i restaurangbranchen?
Via mat och dryckesbranchen. Jag har jobbat mycket med import och export av mat och dryck och sedan har det ena lett till det andra..
Du har idag tre spännande restauranger. Vart har du hämtat inspiration till dem ifrån?
Inspirationen kommer ofta från resor och besök på andra restauranger. Men det kan också vara från personer som brinner för något och är duktiga på sin grej. Jag kan ha en idé eller en liten detalj i huvudet i flera år innan det eventuellt blir något av det.
Hur är det att vara verksam i Avenyområdet?
Det händer väldigt mycket i Göteborg men Avenyn kommer alltid att vara Avenyn och det är ett centrum för kultur och nöjen. Det är många som bidrar till att Avenyområdet utvecklas och det finns bra planer.
Vad äter och dricker du helst?
Det beror mycket på tillfället men jag kommer alltid tillbaka till fisk och skaldjur från Västerhavet. Det Italienska köket ligger mig också varmt om hjärtat, vilket inte är helt logiskt kanske eftersom jag driver en spansk vinbar och en fransk bistro och butik. Maten sköljer jag ner med vatten, öl och vitt vin.
Vad är det bästa med ditt jobb?
Restaurangbranschen är väldigt intensiv på gott och ont men jag gillar att varje dag är en ny möjlighet och att man kan få snabb effekt. Sedan är det ju kul att jobba med mat och dryck- alla kan relatera till det.
Har du något nytt spännande projekt på gång?
Just nu är fokus på det vi har, särskilt i dessa turbulenta tider. Men man vet aldrig i framtiden…
Vad kommer att hända på Isabelle kommande helger?
Lördagen den 18:e april lanserar vi en klassisk amerikanskinspirerad brunch, i samarbete med Jimmy & Joans New York.
På lördagar kl 12-16.
Februari
Namn: Moa Danielson
Företag: QC Corner
Titel: Delägare och VD
Vem är Moa Danielson?
Jag är en 26 år gammal glad Göteborgare som brinner för mode, utveckling, kundrelationer och problemlösning. Den lilla fritid jag har (önskar att det fanns fler timmar på dygnet) spenderar jag med min familj, vänner och med min hund.
Hur är det att driva en klädbutik i Avenyområdet?
Det känns roligt att vara en del av Avenyområdet eftersom man i området kan hitta en stor blandning av butiker och restauranger som gör området unikt och trevligt.
Varför ska man besöka QC Corner?
Jag var med om en vecka för två år sedan då en av mina vänner skulle fyllt 25, en annan begravdes och en tredje fick veta att hen hade cancer. Det var då jag satte igång med att fullfölja mina drömmar och bygga upp en butik där man alltid är välkommen. Jag vill att alla går ut härifrån lite gladare än när man kom in och om man handlar ska man känna sig snygg och bekväm varje gång man har på sig kläderna.
Om du är stressad vill jag göra livet lite lättare då du enkelt kan boka tid för klädprovning via vår hemsida. Välj vilka kläder du vill prova redan kvällen innan eller på bussen in till jobbet. Lägg dem i varukorgen och dela den med mig så hänger allt redo att prova när du kommer in. En expedit står dessutom redo att assistera dig. Vi strävar efter att ha en miljön som ett vardagsrum där du kan prova kläder mitt i stan.
Vad hittar man inne hos QC Corner?
Hos oss får du persolig service och ett handplockat sortiment från mindre märken med hög kvalité. Du kan hitta allt ifrån vardagsplagg till balklänningar med klassisk stil men också med en twist. Jag utvecklar hela tiden sortimentet med hjälp av kundernas feedback.
Vad är vårens modetrender?
I vår ser man mycket läder i kollektionerna. Gärna läder på läder. Färgen som står ut i vår är ljusblått. Det är också inne att jobba ton i ton med olika typer av material samt olika mönster på olika mönster. Vi ser mycket puffärmar på skjortor, klänningar och tröjor.
Vad är ditt hetaste stylingtips just nu?
Det bästa stylingtips jag kan ge är att du klär dig så att du är bekväm. Om du är bekväm blir du alltid mycket snyggare då din hållning och din utstrålning blir bättre.
Hur jobbar QC Corner i en tuff branch?
Vi på QC Corner är i full gång att utveckla innovativa lösningar för att underlätta din vardag, såsom tjänsten ”boka tid för provning”. På hemsidan kan du klicka in klädstorlek samt modeller och skicka det till oss. Ange sen vilken tid du kommer in så hänger allt i omklädningsrummet när du kommer.
Vi har en stor yta dit du gärna kan ta med dig nära och kära. Medan du shoppar kan de sitta i soffan och mysa.
Vi jobbar också mycket med event, alltifrån att ta in hudterapeuter till butiken som pratar om hur du ska ta hand om din hud, till att arrangera modevisningar
På vår Instagram och Facebook kommer all information ut om dessa upptåg.
Vi är en liten butik som hela tiden försöker hänga med i svängarna. Utvecklingen under 2020 kommer att vara väldigt rolig och intressant då vi håller på med utveckling som gör det lättare och roligare för dig att handla hos oss.
Hoppas verkligen att du svänger förbi och hälsar på när du har möjlighet.
Januari
Namn: Tom Surma
Företag: Restaurang Familjen
Titel: Barchef
Vem är Tom Surma?
Jag är Tom från Lund, fyller 40 år om ca 2 veckor och har jobbat som bartender snart halva mitt liv, sedan 2001. Älskar mitt yrke, älskar att ge service och älskar att ta hand om våra underbara gäster!
När jag inte är på jobbet gillar jag att åka ut till Saltholmen och bara andas, bowla när tillfälle ges, hänga med goa människor, träffa min underbara syster och min systerdotter och äta kolgrillat på Hisingen. Även åka upp till pappa i Stockholm!
Vad är det bästa med ditt yrke?
Det är att jag får hålla på med något jag älskar. Att få skapa något till någon, att få ta hand om våra gäster som under en liten stund eller en lång stund är hos oss för att ha det trevligt, och jag får vara med och bidra till detta !! Underbart !!
Vilken drink blandar du helst?
Den som gästen vill ha! Men tycker förutom vår egen drinklista att det är Nice att blanda b.l.a old fashioned och Negroni.
Vad är hemligheten bakom en riktigt god drink?
Oj !! Well det beror väl på vad man tycker är gott. Hi hi hi.
Vad dricker du helst själv?
Hallonsoda, Three Cents pink grapefruit, ramlösa naturell, KAFFE!
Vilken är den vanligaste drinken som kunden beställer?
Vi säljer mycket från vår egen drinklista. Men annars skulle jag säga att det går lite upp och ner det där, whisky sour, GT ( grogg iofs ) Espresso martini kanske är med där uppe också. Men som sagt , upp och ner där !
Toms bästa/sämsta Göteborgsskämt
Man blir PIG av bacon 🙂