Oscar Jacobson öppnar på Avenyn

Publicerad

Shopping

Oscar Jacobson är ett svenskt kvalitetsföretag för herrkläder och golfmode som grundades redan 1903 i textilstaden Borås. De startade sin verksamhet med att tillhandahålla skräddarsydd manufaktur samt arbet­skläder. Detta följdes av utveckling av egen produktion vilket lade grunden till att de år 1913 kunde göra konfektionstillverkade kostymer. Från den dagen har kostymen varit, och är än idag, ett signum för Oscar Jacobson.
Källa: oscarjacobson.com

Boråsgrundade herrmärket Oscar Jacobson öppnar butik på Avenyn den 25 november.
– Det känns spännande. Vi tror att det här är ett bra läge, säger Magnus Windahl, retail manager på Oscar Jacobson.

Nu ska lokalen där Akademibokhandeln tidigare låg få en ny hyresgäst. Det är Oscar Jabobson som flyttar in på Avenyn 22 och öppnar den 25 november.
– Vi har fått erbjudande om en bra lokal. Vi tror att det här blir ett bra läge framöver; det kommer att bli en riktigt bra handelsplats. Avenyn är en klassisk gata i Göteborg, säger Magnus Windahl.

Han berättar att han tycker att det både ska bli nervöst och kul att öppna den nya butiken. Det följer företagets satsning på att föra fram sitt märke på sitt eget sätt.
– I en egen butik kan vi föra fram vårt budskap och visa alla våra linjer. Vi har under tre års tid föryngrat oss, även om stommen är den klassiska linjen.
Oscar Jacobson har sedan några år tillbaka inlett en resa för att återta positionen som Nordens ledande varumärke för män. Detta med nya ägare i botten och en nytänkande designavdelning som tar tillvara på det autentiska arv som finns i företaget. De utmanar idag ”det trendängsliga etablissemanget och vänder sig till den moderna mannen som är tillräckligt ung för att älska mode och samtidigt vuxen nog att ta beslut och våga ha en personlig stil”.
– Vi vill inte släppa den äldre och köpstarka målgruppen, men vi har föryngrat oss och nu köper också 20- till 25-åringar vår kostymer. Vi vill addera, inte ta bort en målgrupp.
I den nya butiken kommer de att visa på hela kollektioner med konfektion, ekipering och accessoarer – inte vara kavajer och kostymer, enligt Magnus Windahl.
Vad blir utmaningen med nya butiken?
– Vi måste få igång försäljningen. Genom kampanjer ska vi fånga upp folket på gatan så att de inte bara springer till NK.