Oles döttrar är Årets Avenyföretag 2015

Publicerad

Blogg

aretsavenyforetag2015
För fjärde året i rad har priset Årets Avenyföretag delats ut av Avenyföreningen. Vinnare i år är Oles döttrar – den lilla klädbutiken på Södra vägen som framgångsrikt lyckats genom personligt kundbemötande och aktiv marknadsföring i sociala medier.

– Det är kul att se både små och stora företag som bidrar till att Avenyområdet blir mer levande och attraktivt, säger Madeleine Wahlberg, centrumledare på Avenyföreningen och fortsätter:
– Oles döttrars framgång grundar sig mycket i aktivt deltagande och spridning i sociala medier och visar hur viktigt det är idag att synas och marknadsföra sig själv i alla kanaler.

Syftet med priset är dels att lyfta fram goda förebilder inom Avenyföreningen, dels uppmana andra företag till att våga satsa. Förra året var det Scandic Rubinen som tog emot priset.

Juryns motivering:

En verksamhet som hänger med i tiden.

På ett enkelt men effektfullt sätt kommunicerar de dagligen med kunderna genom dess höga aktivitet på Facebook och Instagram där responsen blivit stor. Butikens skyltning är inbjudande, varierande och skapar en härlig känsla som även infinner sig när man kommer in i butiken. Här möter personalen kunden med service ut i fingerspetsarna och engagemang. Inte sällan leder det till merköp utan att kunden ens märkt det.

Verksamheten med dess tydliga ledarskap och målmedvetenhet drar sig sällan för att haka på och testa nya saker. Företaget är en god förebild i hur man som liten verksamhet kan lyckas genom ett personligt kundbemötande och en framgångsrik satsning på marknadsföring i sociala medier.

Butiken som hittills visat goda och växande resultat har framtiden framför sig.

– Vi är väldigt glada och stolta över utmärkelsen Årets Avenyföretag, säger Anna Schaper, som tillsammans med sin syster Eva Pettersson driver Oles döttrar. Vi brinner verkligen för det vi gör och jag tror den känslan smittar av sig både till våra kunder och de andra verksamheterna i området. Att få titulera sig Årets Avenyföretag är ett fint kvitto på att vi gör något bra men är också en sporre till att fortsätta arbeta för att bli ännu bättre, avslutar Anna.

Kriterierna som de nominerade företagen bedömts efter har varit:

• Nytänkande och innovationer; företagets arbete med sin egen utveckling.
• Marknadsföring – hur företaget marknadsför sig; samarbeten, annonsering, sociala medier, sponsring med mera.
• Exponering och skyltning. Hur visar företaget upp sina produkter och vilka tankar ligger bakom verksamhetens inredning och miljö?
• Kundbemötande och service; vilken service företaget ger till sina kunder och även personalens kunnighet om företagets produkter.
• Resultat, tillväxtpotential och omsättning för företaget.

Juryn bestod i år av Avenyföreningens styrelse (med de nominerade företagen exkluderade).