”Gör Avenyn till göteborgarnas vardagsrum”

Publicerad

Blogg

hej
Jonas Stenberg, VD på ESS Group, är mannen som tagit över Avenyn 6-8 och som nu har stora förhoppningar på paradgatan.
– Ta bort spårvagnarna och in med boule, glassbarer, parkkänsla – gör Avenyn till göteborgarnas vardagsrum när vädret tillåter, säger Jonas.

De senaste åren har Jonas Stenberg fått många verksamheter och destinationer runt om i landet att frodas genom att skapa tydliga reseanledningar. Vid årsskiftet 2014-2015 kom turen till Avenyn då ESS-hotell gick in som delägare i fastigheten och verksamheterna på Avenyn 6 och 8. Mornington Hotel förvandlades snabbt till moderna lifestylehotellet Bellora med inspiration från det italienska 50-talet. Rose & Crowns lokal renoverades och byggdes om till dess tillhörande italienska restaurang Ristorante Bellora. Nästa steg blir att inom kort öppna upp övervåningen på restaurangen och göra om Belloras takterrass till en grön oas med tillhörande bar och uteservering. Nattklubben Glow har också ändrat skepnad och blev i slutet av förra året 8ight. Just nu renoveras den klassiska restaurangen Brasserie Lipp.
– Det blir Lipp 2.0. Nytt och fräscht, men vi kommer att behålla charmen och vi lovar att man kommer att känna igen sig, säger Jonas.

Jonas i mitten av karriären, vart skall det sluta?!
Men vem är egentligen mannen bakom alla dessa förändringar? Jonas är en 40-årig entreprenör och förebild inom branschen som startade sin hotell- och restaurangkarriär redan som 18-åring med att parkera bilar på Sheraton i Göteborg. Från dess har resan bland mycket annat gått via arbete som servitör på Marstrand och driftsansvarig på Elite Park Avenue Hotell. ESS Hotell bildades sedan 2007 i samband med att Jonas och tre kompanjoner köpte det gamla, och mycket populära, badhotellet Ystad Saltsjöbad. Idag driver ESS-hotell flertalet hotell och restauranger: från Ystad Saltsjöbad i söder till Funäs Ski Lodge i norr. Destinationsutveckling ligger som grund för verksamheterna och det viktigaste är att skapa och ge gästerna upplevelser bortom det vanliga – att skapa reseanledningar med rätt utbud året om. Skapandet och att utveckla, förverkliga idéer och sedan se resultatet tycker Jonas är det absolut roligaste.
– Jag är passionerad och arbetar verkligen med det jag brinner för och älskar. Mitt arbete är mångfacetterat med ett brett spektra, ingen dag är den andra lik.

Ni har satsat på verksamheter på Avenyn. Vilka möjligheter ser ni?
– Jag brinner för Avenyn – men jag anser att man man behöver enas om en 20-30 årig vision för Göteborgs paradgata, säger Jonas uppriktigt. Jag gillar uppdelningen med kultur och lyxkrogar på Götaplatsen, shoppingdelen på mitten och restaurangstråket längst ner. Men utbudet på Avenyn idag är för likartat. Jag önskar att Avenyn blir en reseanledning med en bra mix och balans mellan starka koncept inom musik, teater, film, mat, dryck och shopping. Sen måste man också komma överens om ett gemensamt gestaltningsprogram, menar Jonas och fortsätter:
– Vi hoppas med våra olika koncept att vi kan dra göteborgare till Avenyn och ge Avenyn tillbaka till göteborgarna. Jag önskar att Avenyn blir ett levande vardagsrum året om med mer grönska. Ta bort spårvagnarna och in med boule, glassbarer, parkkänsla – gör Avenyn till göteborgarnas vardagsrum när vädret tillåter.

Jonas berättar att den stora skillnaden mellan ESS-hotells verksamheter på Avenyn och i övriga landet är utmaningarna med att det ser så olika ut beroende av årstid. Under vinterhalvåret är det i huvudsak göteborgare som besöker Avenyområdet. På sommaren blir det annorlunda då turisterna tar över.
– Här måste vi jobba för att vara en destination året om. Rätt produkt, till rätt person och vid rätt tillfälle. Utmaningen blir också att året om behålla upplevelsen, bemötandet, stämningen och atmosfären, oftast är det den som avgör vart man väljer att vara.

Vilka är dina tre favoriter på Avenyn?
– Om jag inte får välja mina egna så är Toso, Mr.P och även Joe Farelli’s, som jag tycker hållit ett tydligt koncept och en tydlig roll under många år, några av favoriterna, säger Jonas som med sitt inspirerande och trovärdiga sätt att få med sig sin omgivning säkerligen kan locka dit vem som helst.

Namn: Jonas Stenberg
Ålder: 40
Familj: Fru Maja, barnen Trolle och Lycke
Bor: Göteborg
Fritidsintressen: umgås med familjen, ishockey, tennis, resor, mat, lantstället på Lyrön
Jobbar med: VD för ESS Group. ESS driver vi idag Luxury Boutiquehotellet Pigalle, Lifestylehotellet Bellora och destinationshotellen Ystad Saltsjöbad och Falkenberg Strandbad. ESS Group är även aktiva partners i ett flertal restauranger såsom; Barabicu, Tranquilo, Villa Odinslund, Villa Johanneberg, Port du Soleil, Brasserie Lipp, 8ight samt Spik Studios som utvecklar inspirerande, personliga koncept inom hotell, restaurang och offentliga miljöer.