Gammalt och nytt på Stadsteatern

Publicerad

Kultur & nöje

Karlsson på taket: regissör Alexander Öberg, Krister Henriksson och Anna Takanen Foto: Jonas Kündig
Göteborgs stadsteaters spelår 2014/2015 är äntligen presenterat. Bland det nya spelårets uppsättningar finns Karlsson på taket, Moliéres franska Tartuffe och Lars Noréns epokgörande genombrott Natten är dagens mor.

– Vi bjuder på flera stora uppsättningar specialskrivna för Göteborgs Stads­teater. Det blir ett år av samtid och nutid och jag kan stolt konstatera att många vill till Göteborg och arbeta med oss på teatern, säger Anna Takanen, konstnärlig ledare för Göteborgs Stadsteater.

Spelåret i korthet

I Flotten, Hemmet, Sandlådan 2014 utforskar Mattias Andersson arvet efter sin namne Kent Anderssons omtalade teater- och samhällskritiska uppsättningar på 1960-talet. Det blir en föreställning om Göteborg, om människorna och teatern. Urpremiär 5 september, Stora Scen.

Lars Noréns epokgörande genombrott Natten är dagens mor är åter i Göteborg. Dennis Sandin regisserar pjäsen om familjen som tvång, om den stora lögnen. Tung familje­dramatik med bland andra nyligen Guldbaggebelönade Anna Bjelkerud i rollerna. Premiär 26 september, Nya Studion.

Därefter tar I Annas garderob, om Anna Freud, banbrytande inom barnpsykoanalysen, över i en djärv berättelse över flera epoker och kontinenter. Skapad av Ann-Sofie Bárány i regi av Suzanne Osten och med Ann Petrén i huvudrollen. Urpremiär 17 oktober, Stora Scen.

After Work är Sofia Fredéns nyskrivna arbetsplatskomedi om fem kvinnor på gränsen till nervsammanbrott. Existentiellt och humoristiskt. Vad är verklighet, vad är dröm? Nora Nilsson regisserar. Urpremiär 5 december, Nya Studion.

Göteborgspubliken bjuds nu också på Tartuffe av Molière, ursprungspjäsen till alla inkräktarpjäser. Familjefadern Orgon, spelad av Johan Ulveson, blir ett lätt byte för Eric Ericson i rollen som bedragaren Tartuffe. Tobias Theorell regisserar. Premiär 12 december, Stora Scen.

Regissören Pontus Stenshäll, som till vardags leder moment:teater, kommer till Göteborgs Stadsteater för första gången och har med sig den språkliga virtuosen Christina Ouzounidis pjäs
Spår (av Antigone). Om kön och makt i spåren av Sofokles drama Antigone. Urpremiär 13 februari, Nya Studion.

I Fosterlandet, nyskriven av Lucas Svensson, tar Göteborgs Stadsteaters konstnärliga ledare Anna Takanen tag i sin egen historia om fadern som var ett finskt krigsbarn i Sverige, ur barnets och mödrarnas perspektiv. I rollerna bland andra Tanja Lorentzon, Birgitta Ulfsson och Alma Pöysti. Urpremiär 20 februari, Stora Scen.

Eija Hetekivi Olssons rosade debutbok Ingenbarnsland om uppväxten i Gårdsten, en Göteborgsförort märkt av fattigdom och utanförskap iscensätts nu som monolog med Victoria Olmarker. Ingenbarnsland är dramatiserad av Åsa Lindholm och regisseras av Carolina Frände, konstnärlig chef för Skärholmen Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm. Urpremiär 13 mars, Nya Studion.

Sist men inte minst ut under spelåret är en ”vacker genomklok och lagom man i sina bästa år”. Krister Henriksson är tillbaka i Göteborg efter Doktor Glas och har funnit sin drömroll som Karlsson på taket i en storslagen familjeföreställning. Alexander Öberg, som tidigare varit konstnärlig ledare för Backa Teater, regisserar Astrid Lindgrens berättelse. Premiär 11 april, Stora Scen.