Årets Avenyföretag

Årets Avenyföretag 2017

Stadsbiblioteket är Årets Avenyföretag 2017

Årets Avenyföretag 2017 är Stadsbiblioteket Göteborg.

– Omtumlande! En stor ära att just vi får priset bland alla fantastiska verksamheter på Sveriges mest kända gata, säger Jill Danielsson på Stadsbiblioteket.

Det är sjätte året i rad som Avenyföreningen delar ut priset Årets Avenyföretag. Utmärkelsen ska lyfta fram goda exempel bland verksamheterna på Avenyn och kringliggande gator och även inspirera andra företag att utvecklas och satsa. Juryn består av Avenyföreningens styrelse.

– Stadsbiblioteket med service i världsklass och ett program fyllt till bredden med arrangemang för stora som små är verkligen en mötesplats som lockar många besökare till Avenyn och Götaplatsen. Det är oerhört glädjande att se alla små och stora verksamheter som bidrar till att Avenyområdet blir mer levande och attraktivt, säger Jessika Wassberg, vd och centrumledare för Avenyföreningen.

Juryns motivering:
”Denna klassiska institution har genom sin renovering skapat en fantastisk mötesplats för alla i Göteborg och förgyller Götaplatsen med sin nya spännande arkitektur. Helheten skapas av flera delar såsom den stora barnsektionen för lugnare lekar, pysselrum mm, det populära rawfood-caféet, många bra fåtöljer och sittplatser. Biblioteket erbjuder en uppsjö av arrangemang för olika målgrupper och drar mängder av besökare till sin egen verksamhet samt till Avenyn. Personalen är kunnig, serviceminded och kommunikationsmässigt ligger verksamheten verkligen i framkant.
Sveriges i särklass bästa bibliotek och på vår paradgata!”
——————————————————————————————————————————–

Utmärkelsen Årets Avenyföretag delas ut årligen i november månad av Avenyföreningen. Syftet med priset är dels att lyfta fram goda förebilder för företag inom Avenyområdet, dels uppmana andra företag till att våga satsa.

Kriterierna som de nominerade företagen bedöms utefter är:
• Nytänkande och innovationer; företagets arbete med sin egen utveckling.
• Marknadsföring – hur företaget marknadsför sig; samarbeten, annonsering, sociala medier, sponsring med mera.
• Exponering och skyltning. Hur visar företaget upp sina produkter och vilka tankar ligger bakom verksamhetens inredning och miljö?
• Kundbemötande och service; vilken service företaget ger till sina kunder och även personalens kunnighet om företagets produkter.
• Resultat, tillväxtpotential och omsättning för företaget.

Juryn består av Avenyföreningens styrelse. Vinnaren presenteras på Avenyföreningens julfest, i november, och får då mottaga diplom, ära och applåder. Vinnaren får också publicitet genom pressmeddelande, avenyn.se, nyhetsbrev och i Avenyföreningens sociala medier.

———————————————————————————————————————————–

Tidigare års Avenyföretag

Årets Avenyföretag 2016 – Nespresso Boutique

aretsavenyforetag2016
Motivering:
”En nytänkande verksamhet med försäljning och service i världsklass. Verksamheten håller hög kvalitet i utbud, service, skyltning och inredning. De är goda förebilder inom nytänkande, innovation, kundservice och framtidstron på Avenyn.”

Årets Avenyföretag 2015 – Oles döttrar

aretsavenyforetag2015
Motivering:
En verksamhet som hänger med i tiden.
På ett enkelt men effektfullt sätt kommunicerar de dagligen med kunderna genom dess höga aktivitet på Facebook och Instagram där responsen blivit stor. Butikens skyltning är inbjudande, varierande och skapar en härlig känsla som även infinner sig när man kommer in i butiken. Här möter personalen kunden med service ut i fingerspetsarna och engagemang. Inte sällan leder det till merköp utan att kunden ens märkt det.”

 

Årets Avenyföretag 2014 – Scandic Rubinen

scandic_avenyföretag_700x350
Motivering:
”Företaget har en drivande ledare med positiv anda som har tagit verksamheten genom en expansiv fas. Med en inspirerande inredning, design och miljö har verksamheten lockat till sig nya målgrupper och är ett föredömligt skyltfönster mot omvärlden, liksom en stolthet för Avenyområdet. Som resultat av ett medvetet och intensivt arbete inom sociala medier har företaget fått stor publicitet i både lokal- och riksmedia. Scandic Rubinens ekonomiska tillväxt under året är inte någon slump.”

Årets Avenyföretag 2013 – Aveny Blommor

aveny_blommor_arets_avenyforetag
Motivering:
”Med både en spets och bredd samt ett förstklassigt kundperspektiv vinner Aveny Blommor titeln som Årets Avenyföretag 2013. Med handlingskraft, energi och fantasi bjuder de på sig själva och är framstående inom sina vågade satsningar. Aveny Blommor är en engagerad medlem och god förebild för Avenyområdet.”

Årets Avenyföretag 2012 – Earphones

arets_avenyforetag_2012_earphones700x350
Motivering:
”Earphones är en stilren butik som erbjuder besökarna förstklassig service och kunskap. Produktutbudet ligger i tiden och företaget har med sitt driv och sin framåtanda i marknadsföring och nätverkande stor potential att utveckla goda affärer i framtiden. Earphones är goda förebilder för Avenyområdet.”