Stadsbiblioteket är Årets Avenyföretag 2017

Publicerad

Årets Avenyföretag 2017 har nu utsetts och utmärkelsen går i år till Stadsbiblioteket Göteborg. – Service i världsklass, säger Avenyföreningens vd Jessika Wassberg.

– Omtumlande! En stor ära att just vi får priset bland alla fantastiska verksamheter på Sveriges mest kända gata, säger Jill Danielsson på Stadsbiblioteket.
Det är sjätte året i rad som Avenyföreningen delar ut priset Årets Avenyföretag. Utmärkelsen ska lyfta fram goda exempel bland verksamheterna på Avenyn och kringliggande gator och även inspirera andra företag att utvecklas och satsa.
– Stadsbiblioteket med service i världsklass och ett program fyllt till bredden med arrangemang för stora som små är verkligen en mötesplats som lockar många besökare till Avenyn och Götaplatsen. Det är oerhört glädjande att se alla små och stora verksamheter som bidrar till att Avenyområdet blir mer levande och attraktivt, säger Jessika Wassberg, vd och centrumledare för Avenyföreningen.
I samband med utdelningen av Årets Avenyföretag delades även specialpriset Årets inspiration ut till restaurangen Juan Font på Teatergatan.
– Fantastiskt roligt att vi uppmärksammas. Vi gör det med hjärtat. Med unik närvaro, engagemang, kärlek och ödmjukhet tar vi hand om våra gäster, säger Miguel Moreno på Juan Font.

Juryns motivering:
Denna klassiska institution har genom sin renovering skapat en fantastisk mötesplats för alla i Göteborg och förgyller Götaplatsen med sin nya spännande arkitektur. Helheten skapas av flera delar såsom den stora barnsektionen för lugnare lekar, pysselrum mm, det populära rawfood-caféet, många bra fåtöljer och sittplatser. Biblioteket erbjuder en uppsjö av arrangemang för olika målgrupper och drar mängder av besökare till sin egen verksamhet samt till Avenyn. Personalen är kunnig, serviceminded och kommunikationsmässigt ligger verksamheten verkligen i framkant.
Sveriges i särklass bästa bibliotek och på vår paradgata!

Kriterierna som de nominerade företagen bedömts efter är:
• Nytänkande och innovationer; företagets arbete med sin egen utveckling.
• Marknadsföring – hur företaget marknadsför sig; samarbeten, annonsering, sociala medier, sponsring med mera.
• Exponering och skyltning. Hur visar företaget upp sina produkter och vilka tankar ligger bakom verksamhetens inredning och miljö?
• Kundbemötande och service; vilken service företaget ger till sina kunder och även personalens kunnighet om företagets produkter.
• Resultat, tillväxtpotential och omsättning för företaget.
Juryn består av Avenyföreningens styrelse (med de nominerade företagen exkluderade).

För mer information

Vid frågor, kontakta:
Jessika Wassberg, vd och centrumledare Avenyföreningen, 0733-505 220
Sofia Dahlström, kommunikatör Avenyföreningen, 0736-53 53 53