Scandic Rubinen blir Årets Avenyföretag 2014

Publicerad

För tredje året i rad har priset Årets Avenyföretag delats ut av Avenyföreningen. Vinnare i år blev Scandic Rubinen – hotellet på Avenyn 24 som nyligen genomgått en stor renovering.

– Det är kul med flera företag som satsar och får Avenyområdet att bli mer levande, säger Madeleine Wahlberg, centrumledare på Avenyföreningen och fortsätter:
– Scandic Rubinens expansion gynnar många verksamheter vilket är jättekul! Deras engagemang om sin omgivning är även den något som smittar av sig i positiv bemärkelse. Delad glädje är dubbel glädje!

Syftet med priset är dels att lyfta fram goda förebilder inom Avenyföreningen, dels uppmana andra företag till att våga satsa. Förra året var det Aveny Blommor som tog emot priset. De har under 2014 expanderat och har nu tre butiker: på Avenyn och Kungsportsplatsen samt i Eriksberg. Men, nu är det alltså dags att lämna priset vidare.

Juryns motivering:
Företaget har en drivande ledare med positiv anda som har tagit verksamheten genom en expansiv fas. Med en inspirerande inredning, design och miljö har verksamheten lockat till sig nya målgrupper och är ett föredömligt skyltfönster mot omvärlden, liksom en stolthet för Avenyområdet. Som resultat av ett medvetet och intesivt arbete inom sociala medier har företaget fått stor publicitet i både lokal- och riksmedia. Scandic Rubinens ekonomiska tillväxt under året är inte någon slump.

– Vi är väldigt stolta och glada för den här utmärkelsen, säger Linda Abrahamsson, hotelldirektör på Scandic Rubinen. Det har varit ett fantastiskt projekt och vi är glada över att kunna attrahera ännu fler målgrupper och att få fortsätta den resan vi nu har börjat på, avslutar Linda men tillägger:
– Vi har verkligen skapat en fantastisk atmosfär dit vi välkomnar både göteborgare och tillresande, och vi hoppas att alla hittar hit.

Kriterierna som de nominerade företagen bedömts efter har varit:

• Nytänkande och innovationer; företagets arbete med sin egen utveckling.
• Marknadsföring – hur företaget marknadsför sig; samarbeten, annonsering, sociala medier, sponsring med mera.
• Exponering och skyltning. Hur visar företaget upp sina produkter och vilka tankar ligger bakom verksamhetens inredning och miljö?
• Kundbemötande och service; vilken service företaget ger till sina kunder och även personalens kunnighet om företagets produkter.
• Resultat, tillväxtpotential och omsättning för företaget.

Juryn bestod i år av Avenyföreningens styrelse (med de nominerade företagen exkluderade).