Succésommar för Hard Rock Cafe

Hard Rock Cafe

Webb: gbg.hardrock.se
Telefon: 031-10 23 30
Adress: Avenyn 10

Även om sommaren inte alltid har bjudit på strålande sol, så har flera av Avenyns krögare haft en underbar sommar. Bland dem är Hard Rock Cafe. Vi har träffat Lalle Morberg, VD och delägare i Hard Rock Cafe.

Hard Rock Cafe – ett av världens ledande varumärken inom restaurang har idag restauranger i över 40 länder. Ett av dem finns på Avenyns solsida där det har legat i åtta år.
– Vår dröm har alltid varit att öppna ett Hard Rock Cafe i Sverige, säger Lalle Morberg när vi träffar honom i restaurangen. Rockmusiken och den mäktiga inredningen är imponerande – precis som när man hör Lalle prata om tankarna bakom Hard Rock.
– Jag bodde tre år i USA och blev så inspirerad. På den tiden var man antingen pro-America eller negative-America – alltså för eller emot. Jag var för och ville gärna bo där, men fick inget arbetartillstånd och valde istället att ta USA till Sverige. Det blir inte mer amerikanskt än såhär, säger Lalle.

Hur har sommaren varit för Hard Rock?
– Fantastisk. Vi har ökat vår försäljning, varje år sedan starten. Denna sommar var det nog en kombination av turistnäringen: den blomstrar, det kan man ju läsa i dagspressen, och förhoppningsvis av att vi har blivit bättre på det vi gör.

Lalle Morberg och hans kompanjoner står även bakom restaurangen Joe Farelli’s som ligger bredvid Hard Rock samt Sportbaren O’learys på andra sidan Avenyn. O’learys beräknas öppna i slutet av setempber. Utöver detta driver teamet Hard Rock Cafe i Oslo och Stockholm, och snart även i Helsingfors.

Hur ser ni på konkurrensen – både mot andra krögare och era egna?
– Bara positivt. Jag tror att man går på restaurang för att se och synas. Vi ligger väldigt rätt här, säger Lalle, för människor som vill se och synas, och fortsätter:
– Det är positivt för Avenyns varumärke – Hard Rock Cafe är ett internationellt varumärke och det tror jag bidrar till att stärka Avenyn.

Men O’learys ligger ju på skuggsidan?
– Även det är ett starkt varumärke som attraherar en stor publik. Det är alltid bra för Avenyn med seriösa restauranger med bra kök. Min filosofi är att köket är motorn. Man måste tänka långsiktigt, försöka växa både som som företag och som individ. Vi vill väldigt gärna att Farelli’s ska öppna i Stockholm, Olso och Helsingfors då vi nu har hyfsat bra koll på förutsättningarna, regelverk och har en fungerande logistik i och med att vi nu har Hard Rock Cafe i dom tre städerna.

Det känns ändå som att du har en väldig kärlek till Avenyn.
– Ja, det har jag. Det är miljön – som i sin del är en kombination av folklivet, dynamiken i dom olika restaurang koncepten, jag älskar till och med Spårvagnarna som tillför liv och rörelse, säger Lalle.
– Vi håller på med det här för vi älskar processen – att öppna och driva en restaurang. Och att sedan rekrytera teamet, utbilda och se våra medarbetare utvecklas. Vi har mycket kvar att lära, det ska gudarna veta, men vi har kommit en bit på väg. Våra restaurangers försäljning och resultat är ett tecken på det. Inredning och Memarobilian som dyrgriparna på väggarna på Hard Rock Cafe kallas har ju varit samma i åtta år nu, men det är med personalen som vi har utvecklats och blivit bättre. Vi har en fantastisk personal, säger Lalle.

– Om man vill dra det lite längre så jobbar vi egentligen inte med restaurang i vanlig bemärkelse, utan inom upplevelseindustrin. Vi vill ge minnesvärda ögonblick med fantastisk mat och personlig service och därför kan personalen vara sig själv – det är okej att visa sin personlighet och ta plats!

Leave a Reply