”Allt ska vara världsklass”

Sabine Söndergaard
Ålder: 38 år
Bor: Lerum och Ramsö på sommaren
Familj: Maken Joakim, son och dotter
Gör: vd för Göteborg & co, tidigare advokat

Som vd för Göteborg & co har Sabine Söndergaard sällan en ledig minut. Men vi lyckades få ett par för att ställa några frågor kring hur hon ser på Göteborgs utveckling och hur hon jobbar för att turisterna ska fortsätta komma till stan.

Vad kommer du att minnas från ditt drygt första år på posten?
– Det har varit förändringar på alla positioner. Det har varit viktigt att föra över kunskaper om besöksnäringen till så många som möjligt.

På Göteborg & co arbetar ni tillsammans med flera olika betydelsefulla aktörer i styrelsen. Hur fungerar det?
– Bra, vi diskuterar bara gemensamma frågor i styrelsen. Det är en styrka, men en utmaning också. Men genom att arbeta tillsammans kan vi komma långt. Det gör det möjligt att göra saker som är större än staden. Vi kan nå hotell och restauranger och få dem att ställa upp med kort varsel. På så sätt kunde vi få hit fotbollstjejerna efter bronset i fotbolls-VM i Tyskland.

En besöksdelegat gör av med 3 500 kronor per dag under sin vistelse i Göteborg. Hur arbetar ni för att öka den siffran för att ni ska nå era mål med ökade inkomster från besöksnäringen?
– Vi försöker att kommunicera och jobba mot en viss målgrupp i en viss fråga. Jobbar man mot rätt målgrupp med rätt budskap lyckas man. Som genom evenemanget Kulturkalaset försöker vi visa att Göteborg är öppen, trevlig och inkluderande. Vi tänker att allt ska andas mänskligt, imponerande och pluralistiskt. Och så ska det kännas äkta och världsklass. Vi har massor av saker som är världsklass, SKF, Patrik Sjöberg, Nudie … De har blivit världsklass kanske trots att de är från Göteborg. De skulle nå målet, så är det bara. Så tänker vi också.